torsdag 18. februar 2010

Informasjonskløfter - første utkast

I de fleste samfunn er informasjon og kunnskap skjevt fordelt. Her i Norge er det for eksempel en ujevn fordeling av disse godene. Det finnes noen mennesker som har høyere utdanning, som holder seg informert via aviser, som kan mange språk, og som i større grad enn andre vet hvordan de skal skaffe seg informasjon. På den annen side er det mennesker som har mindre skolegang, som for eksempel ikke bryr seg om opplysningsprogrammer, og som leser minimalt. Denne fordelingen av det vi kaller ”goder” er det som skaper informasjonskløfter, altså et skille mellom de som har tilgang og de som ikke har tilgang på informasjon og kunnskap. Vi snakker ikke bare om informasjonskløfter i Norge, men for eksempel også i nærmiljøet vårt og ute i den store verden.
Media er i stor grad med på å utgi informasjon, og da er det snakk om medier som avis, tv, radio, og internett. Dette er kanaler som mater oss med informasjon, og som kanskje er blitt vår viktigste kilde til nettopp dette. Men hvordan skapes slike informasjonskløfter via media? Og hva kan forsterke og motvirke disse? Det finnes mange sider og forskjellige synspunkter når det kommer til dette spørsmålet, og det er disse problemstillingene denne teksten handler om.

3 kommentarer:

  1. Denne innledningen likte jeg!

    Jeg forstod godt hva en informasjonskløft var da jeg leste hvordan du hadde forklart den, med eksempler osv.

    Kanskje ta med selve definisjonen av en informasjonskløft? " En informasjonskløft er det skillet som finnes mellom to eller flere befolkningsgrupper eller sosiale lag med bakgrunn i at den ene gruppen vet noe den andre gruppen ikke vet, som gir den første gruppen et fortrinn i forhold til den andre"

    Ellers savner jeg også at du skriver oppgaven i starten. At denne oppgaven skal vi diskutere blabla..:)

    Fine problemstillinger som bringer oppgaven videre!

    SvarSlett
  2. Hei Silje:)

    Du har skrevet en bra innledning med å si hva informasjonskløft er for noe. Fint at du har kommet med eksempler. Skjønner hva det er for noe når jeg har lest innledningen.

    Savner litt er hva oppgaven er for noe. Det kunne du kanskje tatt med på begynnelsen.

    Lykke til med hoveddelen:)

    Trine

    SvarSlett
  3. Støtter Caroline og Trine her. Fint at du starter med en beskrivelse av situasjonen og så tar du for deg nøkkelbegrepet. Det siste kan du godt kutte ut, avslutt med problemstillingene.

    SvarSlett